Corona eller ej: Du kan stadig ikke lære nogen noget!
ONLINE UNDERVISNING? Der skal tænkes nyt! Vi skal have det tekniske til at fungere. Og vi skal have noget nærvær med så vi kan mærke
Og få mere at vide
I min blog skriver jeg om undervisning, læreprocesser, ’at gøre god’ m.m. – med et personligt twist. Du kan tilmelde dig her.
ONLINE UNDERVISNING? Der skal tænkes nyt! Vi skal have det tekniske til at fungere. Og vi skal have noget nærvær med så vi kan mærke
’At gøre god’ er at gribe det andre gør lige i sekundet og støtte dem i at lykkes med, eller folde det ud, de bestræber
4 afgørende fokusområder hvis I vil skrue (endnu mere) op for læring og effekt af jeres undervisningNogle gange lykkes undervisning så godt at deltagerne stormer
Er der noget smukkere end at stræbe efter at gøre den anden part i et samspil ’god’ (hjælpe den anden til at lykkes)? Forestil dig
Der er ikke noget så befriende som at være i selskab med en ’ja-siger’. Et menneske der af natur ser muligheder, griber bolde, er nysgerrig,
Hånden på hjertet, hvor gode er I til at skabe effektive læreprocesser med jeres interne undervisning?Tænk hvis I kunne, lad os sige, fordoble såvel den
Der er givetvis mange (gode?) grunde til at (blandt andet) tilfredshedsmålinger og PowerPoint baseret undervisning florerer i de fleste store organisationer, men de er udtryk
Får I tilstrækkelig effekt af jeres interne undervisning, oplæring og formidling?Mange virksomheder og organisationer får for lidt effekt af intern undervisning, mødeoplæg, oplæring o.l. Rigtig
Om undervisningens faldgrube nr. 1 og hvordan du dribler udenomDu har fået til opgave at undervise nogle kolleger fra en anden afdeling i dit faglige
Det er en kunst at undervise …, navnlig hvis din ambition er at skabe den størst mulige læring for deltagerne og den størst mulige effekt
Af Carsten Daugaard og Troels Bom ”Det har vi prøvet””Hvad har de nu fundet på?””Det går nok over”[Udsagn i en forandringsproces …] Vi kender vist
Om kunsten at spille efter gehør som underviser og skabe dynamiske læreprocesser på deltagernes præmisser + 6 ”værktøjer” til rent faktisk at lykkes med det!
Lige til en start to nærmest alment anerkendte ”kendsgerninger” i relation til evaluering af undervisning: Vi bruger rigtig mange penge på kurser og undervisning –
Ledelse er, ikke mindst, at hjælpe andre med at folde deres potentiale ud og finde, måske skjulte, ressourcer frem. Her kan du virkelig gøre en
Hvornår lærer dine deltagere noget? Hvad skal der til for at de lærer noget? Ikke helt uvæsentlige spørgsmål, hvis du af og til står i
Har du også prøvet … at dine øjne bliver mindre og mindre, for hver ny slide underviseren præsenterer? at tage dig selv i at tænke,
Sidemandsoplæring og videndeling: Sådan kommer din viden og kunnen din kollega til gavn! Kender du det? Der er kommet et nyt IT-program, du skal
Kender du det?Der er kommet et nyt IT-program, du skal bruge i dit arbejde, så du søger hjælp hos en af dine kolleger, der allerede
Når undervisning skaber de ønskede resultater … Hvornår er (arbejdsrelateret) undervisning effektiv?Er det når underviseren performer godt? Er undervisningens effektivitet ligefrem proportional med mængden af
Hvis Caroline Wozniacki havde taget et kursus for at lære at spille tennis …… så var hun nok blevet en temmelig middelmådig tennisspiller! Lad os
”Selve metoden gjorde en forskel! Vi blev tvunget til at tænkte læring, til at tænke over, hvordan vi får kunderådgiverne engageret, ellers var det bare
Gennemsnitsdeltageren ANVENDER kun 10-15 % af det han eller hun har lært. Det er det største problem i al arbejdsrelateret undervisning i dag og et