Oplæg og workshops om undervisning og formidling
Og få mere at vide
Undervisning og formidling
Korte skræddersyede temaforløb for undervisere, HR-folk, uddannelseskonsulenter m.fl. med fokus på virkningsfuld undervisning og formidling med deltagerne i centrum.
Oplæg og workshops tilrettelægges i dialog med jer og spænder over temaer vedrørende …
- Aktive læreprocesser – involverende undervisningsmetoder – træningstænkning
- Planlægning af undervisning med deltagerne i centrum
- Kunsten at undervise effektivt
- Underviserrollen – hvordan bliver jeg en bedre underviser?
- Visuelle virkemidler – hvordan kan de bruges til at understøtte en aktiv læreproces?
- Håndtering af vanskelige situationer (’modstand’) i undervisningen
- 2-lærer undervisning
- Transferunderstøttelse – før, under, efter – og effektsikring
- Evaluering af undervisning
Jeg lægger stor vægt på at gøre det involverende og praksisrelateret – og med en passende grad af ’kant’, så der er noget for jer at gå hjem og arbejde videre med.
Min bog - 'Effektiv undervisning'
I 2017 har jeg udgivet bogen “Effektiv undervisning – En håndbog for dig, der underviser som en del af dit job” på Akademisk Forlag.
Bogen bygger på mange års erfaring med at træne fagpersoner i at undervise og bruges som grundbog på voksenpædagogiske kurser.
Eksempler på forløb
Formål: At stille skarpt på ’aktive læreprocesser’ – hvorfor og hvordan – og give deltagerne lejlighed til at relatere det til deres praksis
Forløb: En times oplæg med fokus på …
- Deltagerne i centrum
- Aktive læringsprocesser
- Træningstænkning
Formål: At introducere en systematik omkring involverende undervisningsmetoder til brug i lærernes fælles forberedelse.
Forløb: En times oplæg med fokus på metodernes rolle didaktisk set, metodernes grundlæggende kvaliteter, brug af metoderne og ’træningstænkning’. Afsluttet med oplæg til videre drøftelse i teams.
Formål: At styrke PPR-medarbejderne i at formidle deres viden og kunnen til andre voksne fagfolk så virkningsfuldt som muligt
Herunder at kunne …
- ’Afkode’ den andens situation og behov
- Gøre egen viden og kunnen så tilgængelig og omsættelig som muligt
- Hjælpe den anden med at se nye muligheder i f. t. konkrete situationer
- Følge op i f. t. vidensformidling/ ’sparring’
Forløb: Temadag (3 timer) med fokus på …
- Modtagerorienteret vidensformidling (én til én)
- Hvordan støtte ’den anden’ i at lykkes med at bringe ny viden i spil?
- Vidensformidling som ’oplæg til flere’, fx ved personalemøder
Formål: At introducere oplægsholderne til hvordan de systematisk optimere deres deltageres udbytte (læring + anvendelse i praksis) når de holder oplæg
Forløb: 2-timers workshop med fokus på …
- Målorientering
- Pointefokus
- Aktiv læreproces
- Brug af PowerPoint
- Transferunderstøtning
Formål: At uddannelseskonsulenterne skærper deres fokus på deltagerorientering og transferunderstøttelse, m. h. p. at skabe den størst mulige effekt af den undervisning de har ansvaret for
Forløb: 4-timers workshop med fokus på …
- Deltagerorientering – underviseren som facilitator af deltagernes læreprocesser
- Aktive mål og aktive læreprocesser i undervisningen
- Understøttelse af transfer i undervisningen
- Hvilke handlinger giver dette anledning til?
Formål:
- At de interne undervisere og konsulenter tager skridt imod en fælles linje og en fælles forståelse omkring transfer
- At alle vælger et ’transfer-udviklingsskridt’ de vil tage og som der bliver fulgt op på
Forløb: 3-timers workshop med fokus på …
- Transfer: Før, under, efter
- Transferbarrierer
- Transfer: Hvad gør I og hvad vil I gerne udvikle?