— Deltagerne i centrum —

Oplæg og workshops om undervisning og formidling

Og få mere at vide

Korte skræddersyede temaforløb for undervisere, HR-folk, uddannelseskonsulenter m.fl. med fokus på virkningsfuld undervisning og formidling med deltagerne i centrum.

Oplæg og workshops tilrettelægges i dialog med jer og spænder over temaer vedrørende …

  • Aktive læreprocesser – involverende undervisningsmetoder – træningstænkning
  • Planlægning af undervisning med deltagerne i centrum
  • Kunsten at undervise effektivt
  • Underviserrollen – hvordan bliver jeg en bedre underviser?
  • Visuelle virkemidler – hvordan kan de bruges til at understøtte en aktiv læreproces?
  • Håndtering af vanskelige situationer (’modstand’) i undervisningen
  • 2-lærer undervisning
  • Transferunderstøttelse – før, under, efter – og effektsikring
  • Evaluering af undervisning

Jeg lægger stor vægt på at gøre det involverende og praksisrelateret – og med en passende grad af ’kant’, så der er noget for jer at gå hjem og arbejde videre med.

Min bog - 'Effektiv undervisning'

I 2017 har jeg udgivet bogen “Effektiv undervisning – En håndbog for dig, der underviser som en del af dit job” på Akademisk Forlag.

Bogen bygger på mange års erfaring med at træne fagpersoner i at undervise og bruges som grundbog på voksenpædagogiske kurser.

— Cases —

Eksempler på forløb

Formål: At stille skarpt på ’aktive læreprocesser’ – hvorfor og hvordan – og give deltagerne lejlighed til at relatere det til deres praksis

Forløb:  En times oplæg med fokus på …

  • Deltagerne i centrum
  • Aktive læringsprocesser
  • Træningstænkning

Formål: At introducere en systematik omkring involverende undervisningsmetoder til brug i lærernes fælles forberedelse.

Forløb: En times oplæg med fokus på metodernes rolle didaktisk set, metodernes grundlæggende kvaliteter, brug af metoderne og ’træningstænkning’. Afsluttet med oplæg til videre drøftelse i teams.

Formål: At styrke PPR-medarbejderne i at formidle deres viden og kunnen til andre voksne fagfolk så virkningsfuldt som muligt

Herunder at kunne …

  • ’Afkode’ den andens situation og behov
  • Gøre egen viden og kunnen så tilgængelig og omsættelig som muligt
  • Hjælpe den anden med at se nye muligheder i f. t. konkrete situationer
  • Følge op i f. t. vidensformidling/ ’sparring’

Forløb: Temadag (3 timer) med fokus på …

  • Modtagerorienteret vidensformidling (én til én)
  • Hvordan støtte ’den anden’ i at lykkes med at bringe ny viden i spil?
  • Vidensformidling som ’oplæg til flere’, fx ved personalemøder

Formål: At introducere oplægsholderne til hvordan de systematisk optimere deres deltageres udbytte (læring + anvendelse i praksis) når de holder oplæg

Forløb: 2-timers workshop med fokus på …

  • Målorientering
  • Pointefokus
  • Aktiv læreproces 
  • Brug af PowerPoint 
  • Transferunderstøtning

Formål: At uddannelseskonsulenterne skærper deres fokus på deltagerorientering og transferunderstøttelse, m. h. p. at skabe den størst mulige effekt af den undervisning de har ansvaret for

Forløb: 4-timers workshop med fokus på …

  • Deltagerorientering – underviseren som facilitator af deltagernes læreprocesser
  • Aktive mål og aktive læreprocesser i undervisningen
  • Understøttelse af transfer i undervisningen
  • Hvilke handlinger giver dette anledning til?

Formål:

  • At de interne undervisere og konsulenter tager skridt imod en fælles linje og en fælles forståelse omkring transfer
  • At alle vælger et ’transfer-udviklingsskridt’ de vil tage og som der bliver fulgt op på

Forløb: 3-timers workshop med fokus på …

  • Transfer: Før, under, efter
  • Transferbarrierer
  • Transfer: Hvad gør I og hvad vil I gerne udvikle?
— Bom's blog —

Et par blogindlæg til inspiration

Det er deltagerne der skal arbejde i din undervisning!

Læs mere

Sådan skaber du motivation, engagement og læring med PowerPoint!

Læs mere

— Bom's podcast —

Lyt til podcast hvor jeg taler med Pia Reistrup om…

Se! Sig ja! Gør god! Om hvordan du som underviser gør dine deltagere ‘gode’ og derved støtter og styrker dem i deres læreprocesser.

Er kurser og efteruddannelse spild af tid? Om hvad du som underviser (og organisation) kan gøre for seriøst at styrke effekten af undervisning.

— Vil du vide mere? —

Du er velkommen til at kontakte mig