Træning af fagpersoner i at undervise
Og få mere at vide
Train the Trainer
Virksomhedsinterne læringsforløb i at planlægge og gennemføre undervisning med deltagerne i centrum og med størst mulig effekt – skræddersyet efter jeres behov.
Mit fokus er på at træne underviserne (fra helt nye til meget erfarne) i at skabe aktive læreprocesser, hvor deres deltagere får de bedst mulige betingelser for at tilegne sig stoffet og for at bringe det lærte til anvendelse i deres praksis, til gavn for såvel den enkelte som virksomheden.
Jeg bestræber mig på at støtte den enkelte underviser i at finde sine personlige ressourcer i forhold til underviserrollen og på tilsvarende vis have øje for egne deltageres ressourcer og behov.
Centrale temaer
- Begreberne læring, deltagerorientering og effekt (kort introduktion på praktikerniveau)
- Mål- og deltagerorienteret planlægning af undervisning – træning i brug af planlægningsværktøj
- Metoder til involvering af deltagerne
- Brug af visuelle virkemidler i undervisningen
- Underviserrollen
- Håndtering af vanskelige situationer i undervisningen
- Transfer af læring fra undervisning til praksis
- Undervisningstræning med feedback (stor vægt på dette)
Min bog - 'Effektiv undervisning'
I 2017 har jeg udgivet bogen “Effektiv undervisning – En håndbog for dig, der underviser som en del af dit job” på Akademisk Forlag.
Bogen bygger på mange års erfaring med at træne fagpersoner i at undervise og bruges som grundbog på voksenpædagogiske kurser.
Eksempler på forløb
Formål: At træne underviserne i at skabe størst mulig læring og effekt med deres undervisning.
Forløb:
- ½ dags introduktion til ’undervisning med deltagerne i centrum’
- Parvis online-sparring på planlægning af øvelse til træningsdag
- Træningsdag, hvor alle i par gennemførte undervisningsøvelse med feedback
Formål: At klæde superbrugerne på til at tilrettelægge værdiskabende læreprocesser for deres kolleger.
Forløb: 6 parallelle hold
- Modul 1: ½ dags introduktion til ’undervisning med deltagerne i centrum’
- Modul 2: Sparring på planlægning af øvelse til træningsdag
- Modul 3: Træningsdag, hvor alle gennemførte undervisningsøvelse med feedback
Formål: At træne faglige nøglepersoner i at kunne varetage et bredt spænd af undervisningsopgaver.
Forløb:
- 3 kursusmoduler med stort fokus på undervisningstræning
- Praksisrelateret planlægningsopgave med løbende sparring
- Supervision af undervisning i egen praksis
- Eksamen med udgangspunkt i en undervisningsøvelse